Krytyczne czynniki sukcesu wdrożeń ERP, persp. - perspektywa
Więcej
Ukryj
1
Wydział Organizacji i Zarządzania, Instytut Marketingu i Zrównoważonego Rozwoju, Politechnika Łódzka, Polska
2
Wydział Elektrotechniki Elektroniki Informatyki i Automatyki, Instytut Informatyki Stosowanej, Politechnika Łódzka, Polska
Data nadesłania: 02-10-2023
Data ostatniej rewizji: 27-12-2023
Data akceptacji: 04-01-2024
Data publikacji: 30-09-2024
Autor do korespondencji
Rafał Norbert Klesta
Wydział Organizacji i Zarządzania, Instytut Marketingu i Zrównoważonego Rozwoju, Politechnika Łódzka, Wólczańska 215, 93-005, Łódź, Polska
Organizacja i Zarządzanie 2024;89:59-84
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Systemy ERP (Enterprise Resource Planning) w wielu przedsiębiorstwach funkcjonujących zarówno na rynku rodzimym, jak i globalnym stanowią fundament zarządzania ich zasobami. Wdrożenia tych systemów pochłaniają jednak znaczne środki finansowe i często kończą się niepowodzeniem.
Celem artykułu jest przedstawienie empirycznej oceny zdefiniowanych w literaturze krytycznych czynników sukcesu wdrożeń systemów ERP, dokonanej przez doświadczonych, pochodzących z wielu krajów konsultantów wdrożeniowych. Przedstawiony zostanie także ranking istotności tych czynników w opinii praktyków.
W pierwszej kolejności przeprowadzono badania literaturowe w obszarze krytycznych czynników sukcesu wdrażania systemów ERP. Następnie przeprowadzono badanie ankietowe z użyciem ankiety internetowej wśród respondentów pracujących dla firmy konsultingowej IT, świadczącej usługi wdrażania systemów ERP, w jej oddziałach w dziewięciu krajach.
Badanie empirycznie potwierdziło istotność zdefiniowanych w literaturze krytycznych czynników sukcesu wdrażania systemów ERP. Wykazało ono również różnice w postrzeganiu ich istotności przez pracowników organizacji, w których system był wdrażany, a doświadczonych konsultantów wdrożeniowych.
Wskazano, że zdefiniowane w literaturze krytyczne czynniki sukcesu w opinii respondentów stanowią wartość z punktu widzenia praktyki gospodarczej. Potwierdzono też, że czynniki te powinny być brane pod uwagę przy pracy nad wdrożeniem systemu ERP. Wykazano też, że w niektórych przypadkach opinia konsultantów różni się od opinii pracowników organizacji, w których wdrożono system ERP.