Problemy cyfryzacji procesów w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk Społecznych, Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium, Polska
2
Wydział Inżynierii Zarządzania/ Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, Politechnika Poznańska, Polska
Data nadesłania: 05-03-2024
Data ostatniej rewizji: 31-07-2024
Data akceptacji: 31-07-2024
Data publikacji: 30-09-2024
Autor do korespondencji
Barbara Zasada
Wydział Nauk Społecznych, Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium, Leopolda Okulickiego 3A, 62-200, Gniezno, Polska
Organizacja i Zarządzanie 2024;89:221-230
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest przedstawienie, jakie trudności pojawiają się na ścieżce transformacji przedsiębiorstwa w kierunku Przemysłu 4.0 i jak sobie z nimi poradziły badane firmy, a także pokazanie, jakie rezultaty osiągnęły w obszarze cyfryzacji. W artykule zostanie przedstawiony proces cyfryzacji i automatyzacji w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Polsce. Jakie rozwiązania są skuteczne i jak wpływają na funkcjonowanie organizacji. Badania przeprowadzono w dwóch dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych z terenu Wielkopolski. Każde z tych przedsiębiorstw znajduje się na innym etapie procesu cyfryzacji. Każde z nich ma też inne efekty cyfryzacji, ale wspólne są problemy, które przedsiębiorstwo spotyka się na drodze transformacji do przemysłu 4.0. Problemy wynikały głównie z tego, że wdrożone systemy nie były wykorzystywane przez menedżerów oraz z faktu, że w obu organizacjach nie stosowano podejścia procesowego. Brakowało świadomości, że cyfryzacja to tylko narzędzie poprawy efektywności. Co jednak najważniejsze, w obu przedsiębiorstwach kierownictwo dostrzegło popełniane błędy i zdało sobie sprawę, jak ważna dla rozwoju firmy jest cyfryzacja. Dlatego w obu firmach podjęto działania mające na celu usprawnienie procesu cyfryzacji – Firma Alfa zatrudniła doradców do wsparcia wdrożenia zmian i wykazała duże zaangażowanie ze strony najwyższego kierownictwa, a firma Beta samodzielnie rozwija wdrożone rozwiązania i poszukuje nowych, które pomogą doskonalić procesy.