Przedsiębiorczość kobiet – przegląd wieloletnich badań prowadzonych wśród studentek wielkopolskich uczelni
Więcej
Ukryj
1
Zakład Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie, Politechnika Poznańska, Polska
Data nadesłania: 13-10-2021
Data ostatniej rewizji: 26-10-2021
Data akceptacji: 10-11-2021
Data publikacji: 15-12-2021
Autor do korespondencji
Małgorzata Paulina Rembiasz
Zakład Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie, Politechnika Poznańska, pl. M. Skłodowskiej-Curie 5, 60-965, Poznań, Polska
Organizacja i Zarządzanie 2021;83:167-180
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedsiębiorczość kobiet zalicza się do względnie nowych kierunków badawczych. Zrozumienie jej specyfiki wydaje się szczególnie istotne ze względu na to, że liczba kobiet rozpoczynających działalność gospodarczą w ostatnich dekadach stale rośnie. W licznych opracowaniach wskazuje się jednak na istnienie wielu ograniczeń ich przedsiębiorczości przy współistnieniu stosunkowo dużego potencjału, który może mieć realne znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju oraz regionów.
Celem artykułu jest przedstawienie wniosków płynących z wybranych badań prowadzonych w ostatnim dziesięcioleciu na terenie województwa wielkopolskiego, które były często inspirowane lub stanowiły swoistą kontynuację wieloaspektowych badań prof. Teresy Łuczki na temat uwarunkowań rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce i na świecie. Badano następujące problemy: postawy przedsiębiorcze, bariery ograniczające chęć założenia i prowadzenia własnej firmy oraz deklarowany przez respondentów poziom wiedzy biznesowej.
Dalsze badania nad przedsiębiorczością młodych kobiet mogą dostarczyć wiedzy na temat potrzeb edukacyjnych, wdrażania skutecznych instrumentów wsparcia oraz możliwości wpływania na wzrost motywacji do podjęcia aktywnej postawy przedsiębiorczej.