Rozwinięcie funkcji jakości dla doskonalenia jakości usług dostawców na rynku tworzyw sztucznych - badanie aktualnej sytuacji.
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania, Polska
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
Data nadesłania: 12-07-2024
Data ostatniej rewizji: 04-09-2024
Data akceptacji: 13-09-2024
Data publikacji: 30-09-2024
Autor do korespondencji
Joanna Majchrzak
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania, Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, ul. J. Rychlewskiego 2, 60-965 Poznań
Organizacja i Zarządzanie 2024;89:137-152
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Artykuł odnosi się do problematyki doskonalenia jakości usług logistycznych na rynku tworzyw sztucznych. Celem pracy jest rozpoznanie możliwości zastosowania rozwinięcia funkcji jakości (ang. Quality Function Deployment, QFD) w doskonaleniu jakości usług oferowanych przez dystrybutorów surowców na rynku tworzyw sztucznych. W pierwszej części pracy dokonano charakterystyki rynku tworzyw sztucznych, wyszczególniając zbiór aktualnych i istotnych problemów dystrybutorów. Po drugie, przedstawiono podstawowe założenia QFD, w tym w szczególności zagadnienia związane z określaniem tzw. głosu klienta (ang. Voice of Customer). Po trzecie, odnosząc się do aktualnego stanu wiedzy, zidentyfikowano możliwość zastosowania metody QFD do poprawy jakości usług dostawców na rynku tworzyw sztucznych. W badaniach zastosowano metodę Systematycznego Przeglądu Literatury, odwołując się do bazy publikacji naukowych Web of Science. W wyniku analizy bibliometrycznej wskazano, że aktualny stan prac odnoszących się do zarządzania łańcuchem dostaw na rynku tworzyw sztucznych jest w fazie wzrostu, a liczba publikacji jest wciąż nieliczna. Rozpoznany zbiór publikacji odnoszący się do zastosowań metody QFD na rynku tworzyw sztucznych dotyczy problematyki doskonalenia produktów. Wciąż brakuje prac odnoszących się do doskonalenia jakości usług logistycznych na rynku tworzyw sztucznych z zastosowaniem metody QFD. Analizując obszary tematyczne publikacji z zakresu zastosowań QFD, rozpoznano, że znaczący zbiór prac mieści się w obszarze problemów nauki o zarządzaniu i jakości.