Rozwinięcie funkcji jakości dla doskonalenia jakości usług dostawców na rynku tworzyw sztucznych - badanie aktualnej sytuacji.
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania, Polska
				 
			 
										
				
				
			
			Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
			 
		 		
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 12-07-2024
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 04-09-2024
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 13-09-2024
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 30-09-2024
			 
		 			
		 
	
							
										    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Joanna  Majchrzak   
    					Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania, Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, ul. J. Rychlewskiego 2, 60-965 Poznań
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
							 
		
	 
		
 
 
Organizacja i Zarządzanie 2024;89:137-152
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Artykuł odnosi się do problematyki doskonalenia jakości usług logistycznych na rynku tworzyw sztucznych. Celem pracy jest rozpoznanie możliwości zastosowania rozwinięcia funkcji jakości (ang. Quality Function Deployment, QFD) w doskonaleniu jakości usług oferowanych przez dystrybutorów surowców na rynku tworzyw sztucznych. W pierwszej części pracy dokonano charakterystyki rynku tworzyw sztucznych, wyszczególniając zbiór aktualnych i istotnych problemów dystrybutorów. Po drugie, przedstawiono podstawowe założenia QFD, w tym w szczególności zagadnienia związane z określaniem tzw. głosu klienta (ang. Voice of Customer). Po trzecie, odnosząc się do aktualnego stanu wiedzy, zidentyfikowano możliwość zastosowania metody QFD do poprawy jakości usług dostawców na rynku tworzyw sztucznych. W badaniach zastosowano metodę Systematycznego Przeglądu Literatury, odwołując się do bazy publikacji naukowych Web of Science. W wyniku analizy bibliometrycznej wskazano, że aktualny stan prac odnoszących się do zarządzania łańcuchem dostaw na rynku tworzyw sztucznych jest w fazie wzrostu, a liczba publikacji jest wciąż nieliczna. Rozpoznany zbiór publikacji odnoszący się do zastosowań metody QFD na rynku tworzyw sztucznych dotyczy problematyki doskonalenia produktów. Wciąż brakuje prac odnoszących się do doskonalenia jakości usług logistycznych na rynku tworzyw sztucznych z zastosowaniem metody QFD. Analizując obszary tematyczne publikacji z zakresu zastosowań QFD, rozpoznano, że znaczący zbiór prac mieści się w obszarze problemów nauki o zarządzaniu i jakości.