Cyfrowe sprzęgi automatyczne jako szansa i zagrożenie dla rozwoju kolejowego transportu towarowego w Europie
Więcej
Ukryj
1
Instytut Transportu, Politechnika Poznańska, Polska
Data nadesłania: 26-06-2025
Data akceptacji: 29-06-2025
Data publikacji: 16-06-2025
Autor do korespondencji
Faustyna Finke
Instytut Transportu, Politechnika Poznańska, Piotrowo 3, Poznań, Polska
Organizacja i Zarządzanie 2025;91:85-106
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W artykule zanalizowano funkcję cyfrowych sprzęgów automatycznych (DAC) w rozwoju kolejowego transportu towarowego w Europie. Cyfryzacja i automatyzacja odgrywają kluczową rolę w transformacji branży transportowej, w tym transportu kolejowego. W pracy omówiono genezę powstania i aktualną fazę rozwoju technologii DAC, przedstawiając potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z ich wprowadzenia. Korzyści płynące z zastosowania DAC obejmują zwiększoną efektywność operacyjną, poprawę wydajności i punktualności dostaw, redukcję kosztów operacyjnych oraz wzrost poziomu bezpieczeństwa. Automatyzacja procesów sprzęgania i rozprzęgania wagonów skraca czas formowania pociągów i minimalizuje ryzyko błędów ludzkich, a w konsekwencji wypadków. Wprowadzenie DAC wraz z Europejskim Systemem Zarządzania Ruchem Kolejowym może również zwiększyć przepustowość linii kolejowych. Wprowadzenie nowych technologii niesie jednak także zagrożenia. W artykule wskazano główne obszary zagrożeń. Po pierwsze, ryzyko cyberataków, które mogą zakłócić operacje kolejowe i zagrozić bezpieczeństwu. Po drugie, konieczność przekwalifikowania personelu na obsługę zautomatyzowanego systemu. Po trzecie, potrzeba harmonizacji i standaryzacji technologii na poziomie międzynarodowym, aby zapewnić interoperacyjność i bezpieczeństwo. Ostatni wśród poruszanych elementów ryzyka to aspekt finansowy związany z inwestycjami i migracją technologii DAC stanowiącą kluczowy obszar zagrożeń. Wnioski płynące z tego artykułu mają znaczenie dla decydentów, operatorów kolejowych i właścicieli wagonów, którzy podejmować będą decyzje dotyczące inwestycji w DAC. W pracy podkreślono korzyści i zagrożenia wynikające z wdrożenia DAC oraz konieczność ich uwzględnienia w opracowaniu strategii firm, aby skutecznie wykorzystać potencjał technologii opartych na DAC dla rozwoju kolejowego transportu towarowego w Europie.