Ergonomiczna ocena transportowych stanowisk pracy. Podejście oparte na ankiecie.
Więcej
Ukryj
1
Faculty of Trtansport, Warsaw University of Technology, Polska
Data nadesłania: 10-10-2024
Data ostatniej rewizji: 26-11-2024
Data akceptacji: 27-12-2024
Data publikacji: 14-02-2025
Autor do korespondencji
Sylwia Agata Bęczkowska
Faculty of Trtansport, Warsaw University of Technology, Koszykowa 75, 00662, Warsaw, Polska
Organizacja i Zarządzanie 2024;90:81-102
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W artykule przedstawiono wyniki ankiety przeprowadzonej wśród operatorów środków transportu, takich jak kierowcy zawodowi, kurierzy i ratownicy medyczni. Głównym celem badania była ocena stanu ergonomii na stanowiskach pracy oraz identyfikacja problemów, z jakimi spotykają się w codziennej pracy. Do oceny wykorzystano ankietę ekspercką. Kwestionariusz składał się z 48 pytań, które zostały podzielone na 5 głównych sekcji: pytania ogólne, pytania dotyczące kondycji psychofizycznej, pytania dotyczące organizacji pracy, pytania dotyczące środków transportu i uciążliwości występujących w miejscu pracy, pytania związane z czynnikami materialnego środowiska pracy. W badaniu wzięło udział ponad 300 operatorów. Ankiety internetowe przeprowadzono m.in. za pośrednictwem formularza Google, metodą CAWI. Na potrzeby niniejszego artykułu omówiono wybrane wyniki badań ankietowych dotyczących zagadnień ergonomicznych na stanowisku pracy operatora transportu metodą charakterystyk opisowych. Wyniki bezpośrednio opisują natężenie uciążliwości i dolegliwości, wskazując na narażenia i dyskomfort na stanowisku pracy operatorów, m.in. dyskomfort związany z przebywaniem w wymuszonej pozycji lub narażeniem na konieczność dźwigania ciężkich ładunków, przy wskazanej łącznej masie dźwiganych ładunków wynoszącej średnio ok. 50 kg, oraz konieczność długotrwałego utrzymywania niewygodnej pozycji. Skutkuje to zaburzeniami układu mięśniowo-szkieletowego i chorobami zawodowymi, a także spadkiem wydajności pracy, pośrednio zmęczeniem i zwiększonym ryzykiem błędów. Dobro ludzi powinno mieć pierwszeństwo przed wymaganiami technicznymi, a projektowana przestrzeń robocza powinna być tworzona z myślą o ludziach.