Okazja jako pochodna innowacji - studium przypadku przedsiębiorstwa sektora kolejowego
Więcej
Ukryj
1
Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania, Polska
2
School of Information, Systems and Modeling,, University of Technology Sydney, Australia
Data nadesłania: 24-04-2023
Data ostatniej rewizji: 23-06-2023
Data akceptacji: 27-06-2023
Data publikacji: 13-10-2023
Autor do korespondencji
Mateusz Chróst
Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania, Polska
Organizacja i Zarządzanie 2023;87:49-68
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W artykule omówiono zagadnienia związane ze sprawnym zarządzaniem przedsiębiorstwem, w szczególności aspekty związane z okazjami wynikającymi z wdrażania różnego rodzaju innowacji. Głównym celem artykułu było przedstawienie innowacji wdrożonych przez wybrane przedsiębiorstwo z branży kolejowej w celu określenia ich wpływu na możliwość prokurowania okazji. Przedstawiono dogłębną analizę literatury związanej z zagadnieniami teoretycznymi, a także opis konkretnych przypadków, dla których wdrożenie innowacji skutkowało pojawieniem się okazji, które do-prowadziły do różnego rodzaju zysków przedsiębiorstwa. W pracy przedstawiono funkcjonowanie wybranego przedsiębiorstwa budownictwa kolejowego na przestrzeni kilku lat, pokazując jego przychody i zyski. Istotne było wskazanie innowacji w po-szczególnych latach i ich wpływu na działalność przedsiębiorstwa, a zwłaszcza na pojawianie się okazji. Na podstawie studium przypadku opracowano subiektywną skalę oceny poziomu innowacyjności. W ten sposób aspekt tworzenia okazji został odniesiony do wdrożonych innowacji, które przełożyły się na zyski w firmie. Oprócz tego kompleksowo opisano ograniczenia i dalsze kierunki badań. Najważniejszym wnioskiem płynącym z pracy jest potwierdzenie, że kreowanie okazji wynika z inwestowania w innowacyjne rozwiązania w zarządzaniu przedsiębiorstwem.