Wykorzystanie marketingu analitycznego szansą na rozwój przedsiębiorstw. Analiza przypadku
Więcej
Ukryj
1
Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska, Polska
Data nadesłania: 23-09-2021
Data akceptacji: 06-10-2021
Data publikacji: 31-12-2021
Autor do korespondencji
Ewa Więcek-Janka
Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska, Rychlewskiego 2, 60-965, Poznań, Polska
Organizacja i Zarządzanie 2021;84:177-199
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Marketing analityczny jest coraz częściej tematem badań naukowców, ponieważ odgrywa ważną rolę w budowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw. Obecnie trudno jest znaleźć złoty środek pozwalający na utrzymanie na satysfakcjonującym poziomie wyniku finansowego i liczby klientów, dbając jednocześnie o wizerunek firmy. Celem opracowania jest udowodnienie, że korzystanie z określonych narzędzi badawczych, nieustanny pomiar i analiza wybranych parametrów funkcjonowania firmy w ujęciu marketingowym oraz przedstawienie realnego stanu odniesienia są dla przedsiębiorstwa szansą na rozwój. Przedstawiona w artykule analiza przypadku (case study) dotyczy firmy rodzinnej z wieloletnim doświadczeniem, działającej w branży sportowej zarówno w zakresie handlowym, jak i usługowym. W procesie badawczym wyodrębniono najistotniejsze parametry dla analizy działalności marketingowej, takie jak utarg, marża, liczba sprzedanych sztuk, wejścia, konwersja i UPT. Po analizie wyciągnięto wnioski i zaproponowano rozwiązania z zakresu marketingu analitycznego i ogólnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, które nie były dotąd stosowane, a mogą bezpośrednio wpłynąć na podwyższenie wyniku finansowego, skuteczność trafienia do grupy docelowych odbiorców i poprawę wizerunku. Wykazano, że wykorzystując informacje o wartości badanych parametrów, można znacznie poprawić kondycję przedsiębiorstwa.