Wpływ struktury graficznej prostych ulotek reklamowych na preferencje potencjalnych klientów – badanie okulograficzne
Więcej
Ukryj
1
Katedra Systemów Zarządzania i Rozwoju Organizacji, Politechnika Wrocławska, Polska
2
Wydział Informatyki i Zarządzania, Politechnika Wrocławska, Polska
Data nadesłania: 28-10-2020
Data akceptacji: 25-11-2020
Data publikacji: 29-01-2021
Autor do korespondencji
Rafał Michalski
Katedra Systemów Zarządzania i Rozwoju Organizacji, Politechnika Wrocławska, Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370, Wrocław, Polska
Organizacja i Zarządzanie 2020;82:173-197
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Zagadnienie dotyczące sposobu projektowania przekazu marketingowego jest niezwykle ważne zarówno dla teoretyków, jak i praktyków zarządzania. Projekty charakteryzujące się wysoką jakości użytkową mogą mieć bezpośredni wpływ na skuteczność kampanii reklamowych. W przedstawionej pracy badano wpływ czynników graficznych projektu ulotki reklamowej na preferencje potencjalnych klientów. Zaprojektowano cztery warianty ulotki, które różniły się położeniem podanych informacji oraz sposobem zgrupowania poszczególnych zawartości ulotki reklamowej. Badane warianty struktur przekazu marketingowego były ocenianie za pomocą binarnej wersji porównań parami. W trakcie oceny preferencji aktywność wzrokowa uczestników była rejestrowana za pomocą eye-trackera. W badaniu wykorzystano dane zgromadzone dla prawie pięćdziesięciu osób, dla których jakość wskaźników eye-trackingowych była satysfakcjonująca. Wiek osób uczestniczących w eksperymencie mieścił się w zakresie od 19 do 31 lat. Uzyskane rezultaty zarówno w odniesieniu do ocen subiektywnych, jak i parametrów okulograficznych zostały formalnie przeanalizowane za pomocą odpowiednich procedur statystycznych. Wyniki badań pokazują generalnie wyższe preferencje dla układów z białymi odstępami i ceną umieszczoną na górze, natomiast uzyskane z analiz okulograficznych mapy cieplne wskazują, że badani skupiali wzrok najdłużej na środkowych częściach ulotek. Większość uczestników najpierw analizowała górną ulotkę, potem dolną.