Weryfikacja przydatności metod i narzędzi zarządzania jakością w procesie produkcji wyrobów medycznych - studium przypadku
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				INSTYTUT INŻYNIERII BEZPIECZEŃSTWA I JAKOŚCI, Wydział Inżynierii Zarządzania, Polska
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 27-09-2021
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 01-02-2022
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 03-02-2022
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 03-02-2022
			 
		 			
		 
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Kinga  Ratajszczak   
    					INSTYTUT INŻYNIERII BEZPIECZEŃSTWA I JAKOŚCI, Wydział Inżynierii Zarządzania, Polska
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
							 
		
	 
		
 
 
Organizacja i Zarządzanie 2021;84:145-159
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wysoki poziom jakości produktów w analizowanym przypadku wyrobów medycznych gwarantuje rozwój przedsiębiorstwa przez zapewnienie klientom bezpiecznego użytkowania, skuteczne konkurowanie oraz nawiązywanie dobrych relacji z partnerami. W odniesieniu do powyższego podjęto badania, których zasadniczym celem było określenie przydatności stosowanych metod i narzędzi zarządzania jakością w procesie produkcji wyrobów medycznych badanego przedsiębiorstwa. W artykule zawarto analizę instrumentarium zarządzania jakością w procesie produkcji wyrobów medycznych klasy I. Uwagę zwrócono zarówno na ocenę poziomu zastosowania metod, jak i ich przydatności w realizacji procesu produkcji. Wyznaczono odpowiedzialności i wykorzystywane instrumentarium w procesie. Korzystając z metody studium przypadku, wskazano metody zarządzania jakością najbardziej przydatne w realizacji procesu produkcji. Zweryfikowano, że większość z nich jest rzadko stosowana. Za najbardziej przydatne uznano: FMEA, kanban i walidację procesów. Stosowanie metody 5S nie wpływa w większym stopniu na usprawnianie procesu produkcji analizowanych wyrobów medycznych. Rzadkie stosowanie metod i ich jakże ograniczona liczba spowodowane są słabą znajomością wśród kierownictwa oraz trudnościami z określeniem pozytywnego wpływu poszczególnych metod na osiągnięcie korzyści w procesie.