Pokolenie Z i sztuczna inteligencja - kierunki badań w naukach o zarządzaniu: analiza scjentometryczna na podstawie Scopus
Więcej
Ukryj
1
Katedra Ekonomii, Inwestycji i Nieruchomości, Politechnika Częstochowska, Polska
Data nadesłania: 16-05-2025
Data ostatniej rewizji: 03-09-2025
Data akceptacji: 04-09-2025
Data publikacji: 16-06-2025
Autor do korespondencji
Olga Ławińska
Katedra Ekonomii, Inwestycji i Nieruchomości, Politechnika Częstochowska, Dąbrowskiego 69, 42-201, Częstochowa, Polska
Organizacja i Zarządzanie 2025;91:223-246
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest identyfikacja obecnych i wyłaniających się kierunków badań w naukach o zarządzaniu w obszarze tematyki łączącej sztuczną inteligencję i pokolenie Z. W pracy wykorzystano analizę scjentometryczną. Analizie zostały poddane publikacje zamieszczone w bazie danych Scopus łączące tematykę sztucznej inteligencji i po kolenia Z w obszarze nauk o zarządzaniu. Do analizy scientometrycznej wykorzystano oprogramowanie VOSviewer. Badaniem objęto okres od 2018 do 2025 r. (do 9.04.2025 włącz nie). Najczęściej pojawiającymi się słowami kluczowymi były „media społecznościowe” i „model akceptacji technologii”. Dzięki połączeniu analizy klastrów i krytycznego przeglądu zidentyfikowano pięć tematów badawczych w poszczególnych klastrach: zamiar korzy stania z technologii przez pokolenie Z pod wpływem postrzeganej łatwości użytkowania; zaufanie i satysfakcja pokolenia Z z korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji; wpływ korzystania z rzeczywistości rozszerzonej, chatbotów obsługujących sztuczną inteligencję i mediów społecznościowych na zachowania zakupowe pokolenia Z; wdrażanie robotów podczas pandemii COVID-19, często koncentrujące się na porównywaniu doświadczeń klientów między pokoleniami X, Y i Z; adaptacja technologii metawersum i robotów usługowych przez pokolenie Z w wirtualnej rzeczywistości. Autorki wskazały także wyłaniające się kierunki badań. Pierwszym z nich jest wykorzystanie teorii psychologii w zrozumieniu postaw pokolenia Z względem sztucznej inteligencji (w różnych obszarach relacji, np. w pracy, szkole). Drugim natomiast jest badanie relacji przedstawicieli pokolenia Z z inny mi użytkownikami w wirtualnej przestrzeni metawersum, rozumianej jako cyfrowa przestrzeń, w której użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z innymi użytkownikami.