Zielone zamówienia publiczne a innowacyjność polskich przedsiębiorstw w świetle badań empirycznych
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
Data publikacji: 06-08-2020
Organizacja i Zarządzanie 2016;68:7-19
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Zielone zamówienia publiczne (GPP) to proces, w którym władze publiczne starają się pozyskiwać dostawy, usługi i roboty budowlane, które wykazują się zredukowanym wpływem na środowisko naturalne w całym cyklu ich życia. Dzięki tym walorom mają one możliwość współuczestniczyć w kreowaniu innowacji po stronie przedsiębiorstw polegających przede wszystkim na udoskonalaniu istniejących rozwiązań, które w zdecydowanej większości są przestarzałe i jednocześnie cechują się niekorzystnym wpływem na środowisko. Niestety zielone zamówienia publiczne nie są jednak w Polsce należycie wykorzystane w kontekście kreowania innowacyjnych rozwiązań przez przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest próba wskazania barier dostępu polskich przedsiębiorstw do zielonych zamówień publicznych oraz wskazanie przyczyn i problemów związanych z niewykorzystaniem ich, jako narzędzia do kreowania innowacyjnych rozwiązań. W związku z tym zaprojektowano badania własne przeprowadzone w odniesieniu do wykonawców, które pozwoliły zdiagnozować stopień wykorzystania zielonych procedur w postępowaniach przetargowych, zidentyfikować bariery ich stosowania, efekty ekonomiczne oraz czynniki wpływające na ich rozwój. Badania przeprowadzono na 165 wykonawcach, mających na swoim koncie udział w zamówieniach publicznych. Celowy dobór próby służył przede wszystkim otrzymaniu fachowych i realnych odpowiedzi, gdyż jednostki nie biorące udziału w postępowaniach przetargowych bardzo często wykazują się nieznajomością systemu zamówień publicznych. Szerokie zastosowanie zielonych zamówień publicznych wymaga podjęcia szeregu działań, z których najważniejszym jest uświadomienie przez głównych interesariuszy skali potrzeb związanych z ochroną środowiska naturalnego, a także wpływu, jaki mają te zamówienia na kreowanie popytu w zakresie innowacyjnych produktów i usług.