PL EN
Zarządzanie programistami z dysleksją – systematyczny przegląd literatury
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Zarządzania, Politechnika Wrocławska, Polska
 
 
Data nadesłania: 07-12-2021
 
 
Data ostatniej rewizji: 26-01-2022
 
 
Data akceptacji: 26-01-2022
 
 
Data publikacji: 26-01-2022
 
 
Autor do korespondencji
Joanna Katarzyna Janus-Wiśniewska   

Wydział Zarządzania, Politechnika Wrocławska, Polska
 
 
Organizacja i Zarządzanie 2021;84:49-75
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Głównym celem przeglądu piśmiennictwa była analiza prac związanych z zarządzaniem programistami z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem dysleksji. Systematyczny przegląd literatury został przeprowadzony na podstawie wzorca PRISMA 2020. Bazy danych będące źródłem informacji były przeszukiwane w czerwcu 2021 r. w myśl zasady należytej staranności. Z 2324 prac po pierwszym etapie przeglądu otrzymano 90 pozycji literaturowych, a po drugim etapie – 2 artykuły. Pierwszy odnosi się do zarysu profilu programisty mającego dysleksję i pokazuje brak literatury na temat programistów z dysleksją. Drugi artykuł dotyczy pracy zdalnej podczas trwania pandemii COVID-19, którą wykonują specjaliści z różnych branż, w tym programiści – osoby neuronietypowe. Stwierdzono, że osoby neuronietypowe często mają szczególne potrzeby komunikacyjne i preferencje, podwyższoną wrażliwość sensoryczną oraz wyzwania związane z funkcjonowaniem wykonawczym. Wykonany przegląd literatury wskazuje na lukę badawczą, mimo że problem dysleksji dotyczy ok. 10% dorosłej populacji. Zasadne i wartościowe jest prowadzenie badań w różnych aspektach zarządzania ludźmi z branży IT – nie tylko uwzględniając programistów. Znaleziona luka badawcza odnosi się do niedostatecznie zbadanych obszarów, jak te związane z zarządzaniem pracownikami, w tym programistami z dysleksją, co daje możliwość dalszych badań.
ISSN:0239-9415
Journals System - logo
Scroll to top