Dobre praktyki i rezultaty polskich uczelni w światowych rankingach w obszarze zrównoważonego rozwoju- wstępna analiza wyników
Więcej
Ukryj
1
Wydział Inżynierii Zarządzania, Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, Politechnika Poznańska, Polska
2
Wydział Inżynierii Materiałowej, Katedra Inżynierii Produkcji, Politechnika Śląska, Polska
3
Katedra Zarządzania Środowiskiem i Gospodarką Publiczną Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Uniwersytet Zielonogórski, Polska
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
Data nadesłania: 19-02-2024
Data ostatniej rewizji: 22-03-2024
Data akceptacji: 22-03-2024
Data publikacji: 30-09-2024
Organizacja i Zarządzanie 2024;89:179-200
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem artykułu było wytypowanie działań na zasadzie benchmarkingu, które szkoły wyższe będą mogły zastosować na każdym etapie wdrażania celów zrównoważonego rozwoju (ZR). Równocześnie należy podkreślić, że dla placówek edukacyjnych priorytetem jest proces edukowania, a wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju jest możliwe dzięki intensywnym procesom edukacyjnym połączonym z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Jest to dla uczelni wyzwanie, bo wymaga przemodelowania dotychczasowej kultury, zmian w procesach i w postrzeganiu pewnych zjawisk, szczególnie kulturowych i społecznych, będzie wiązało się ze zmianą relacji nauczyciel - student, zmianą w tradycyjnym procesie kształcenia na kształcenie oparte na praktyce, będzie wymagało również interdyscyplinarnego kontekstu w przekazywanych treściach. Jest to właśnie wyzwanie dla wybitnych edukatorów.
Publikowane przez uczelnie dobre praktyki często zawierają ogólniki. Rzadko spotyka się konkretne dane wskazujące np. redukcję kosztów poprzez wdrożenie danej dobrej praktyki albo mierzalny efekt społeczny, a takie podsumowanie byłoby lepszym argumentem dla naśladowców niż sam opis dobrej praktyki. Efekt wdrożenia nie jest wówczas możliwy do zweryfikowania i może okazać się w rzeczywistości bardzo podkoloryzowany.